קרדיט PIXABAY

כשאדם בוחר להיות חוקר פרטי הוא מכניס את עצמו לאחד המקצועות הרגישים והמורכבים ביותר בשוק. לא רק מפאת העבודה עצמה אלא בשל הקוד האתי וערכים שונים המתקשרים באופן ישיר עם המקצוע. למשל, ערכי יסוד של זכויות האדם, ערכי הדמוקרטיה, זכויות שונות כגון הזכות לפרטיות ועוד. על כן, אפשר לומר שהחוקרים הפרטיים ניצבים, מתוקף עבודתם בלבד, מול מצבים ודילמות שלאדם הפשוט נראים כבלתי אפשריים מבחינה אתית.

עם אילו קונפליקטים מתמודד חוקר פרטי בעבודתו

מפאת אלו, מובן שצצים קונפליקטים אתיים קשים במהלך הקריירה של חוקר פרטי וככל שניסיונו רב יותר, כך ימצא עצמו מתמודד עם סיטואציות קשות יותר. חשוב להבין שהחוק אמנם מכווין לאופן הטיפול הנכון בכל מקרה, אך ברוב המקרים הפתרון נתון לשיקול דעתו של החוקר. הרי כל מקרה לגופו וכל סיטואציה דורשת התערבות שונה, כך שהתשובה על כל שאלה אתית שצצה, אינה חד משמעית ואינה אחת ויחידה.

על החוקר לפעול על פי אמות המוסר שלו ועל פי שיקול דעתו מקצועי, בידיעה שכל פעולה הינה בעלת השפעה עתידית אדירה. על אחת כמה וכמה כשמדובר באותם תחומים אפורים שבהם אין אמת אחת. בכדי להמחיש את הטענה, אספנו כמה מקרים אתיים קשים שעמם מתמודדים חוקרים פרטיים ביום יום:

  • דאבל בוקינג – חוקרים פרטיים מצליחים ומנוסים, מקבלים אליהם לא מעט לקוחות במקביל. לעתים, עלול להיווצר מצב שחוקר פרטי מקבל עליו משימה לחקור לקוח אחר שנעזר בשירותיו. זוהי דילמה לא פשוטה שכן לצד הנחקר אסור לדעת שהוא נחקר, והצד החוקר עלול לאבד את האמון בחוקר הפרטי אם יידע שמושא הדאגה שלו, הפך ללקוח של אותו חוקר.
  • חשיפה עתידית – נניח שחוקר פרטי טיפל בלקוח בהצלחה והתיק נסגר. אין שום מניעה שבעתיד, יידרש אולי לחקור את אותו לקוח ולחשוף אותו בהקשר של תיק אחר. זהו מצב לא פשוט – לא מבחינה אתית ולא מבחינה אישית, שכן מדובר באדם שסמך על החוקר הפרטי וייתכן שייצור עמו קשר שוב בעתיד לעבודות נוספות. בנוסף, סביר להניח שהחוקר מחזיק בידע מוקדם שאסף בנוגע ללקוח במסגרת עבודתו עבורו.
  • חקירות אישות – אלו חקירות העוסקות באדם. למשל, כשבין בני זוג עולה חשד לבגידה, או ששותף פוטנציאלי לפתע מתנהג באופן מחשיד. חוקר פרטי ייכנס לפעולה ויבדוק האם החשדות אכן מבוססים, אך אם חלילה נקלע למצב שבו ישנם כמה לקוחות שמעוניינים לחקור את אותו מושא חקירה, זוהי בעיה אתית לא פשוטה.

אז מה עושים?

חוקר פרטי בסופו של דבר ינהג על פי שיקול דעתו המקצועי בלבד. מדוברים בתחומים הכי אפורים שיש, כך שקשה לדעת מהו הפתרון הטוב והמדויק ביותר לכל עניין. עצתנו היא לוודא את מקצועיותו וניסיונו של החוקר הפרטי ככל האפשר, בכדי לדעת שהבחירה שלכם תהיה כזו שתניב תוצאות מעולות ותשובות מדויקות.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here